Isnin, 24 Mei 2010

*ANUGERAH NILAM KUMPULAN 2 - 2010*

Pada hari Isnin, 24 Mei 2010, seramai 23 orang murid telah menerima sijil nilam dan lencana nilam mengikut pencapaian masing-masing.   Mereka ialah:


Sijil Nilam Emas
  1. Nur Sabrina Syahzannani bt. Sa'dullah 5 Cerdas

Sijil Nilam Perak
  1. Rabiatul Adawiyah bt. Zulkifli 5 Arif
  2. Nur Farahin bt. Bahtiar Lotfi 5 Arif


Sijil Nilam Gangsa
  1. Dana Mastika Sari bt. Umar 5 Arif
  2. Siti Nur Ezza bt. Mohamed Sani 5 Arif
  3. Najiha bt. Umar 5 Arif
  4. Noor Fia Amanisha bt. Abd Rahman 5 Arif
  5. Nur Atirah bt. Rossim 5 Arif
  6. Ahmad Fakhruzzaman b. Murad 5 Arif

  7. Afiqah Nur bt. Zaaba 5 Bestari
  8. Muhammad Raif b. Roslin 5 Bestari
  9. Nur Syamira bt. Rozaidee 5 Bestari
10. Nurul Amirah bt. Mohd Azman 5 Bestari
11. Nabila bt. Abd Hamid 5 Bestari
12. Mohd Ariffin b. Monsi 5 Bestari
13. Azmi Sofyan b. Mohd Zain 5 Bestari

14. Nur Azreen bt. Azli Shah 5 Cerdas
15. Nabilah bt. Johan 5 Cerdas
16. Nor Shalyn b. Zulkply 5 Cerdas
17. Muhamad Asri b. Nor Azizi 5 Cerdas

18. Nurul Shafiqah bt. Rosli 5 Gigih

19. Natasha Nazliza bt. Mohd Nizam 4 Arif
20. Noor Asilah Najwa bt. Hj. Sazali 4 Arif

Tahniah kerana menyahut cabaran Nilam.




Sebelum itu, murid-murid telah diberi penerangan ringkas tentang matlamat Nilam dan ciri-ciri pelaksanaannya.

Program Nilam adalah mengikut Surat Pekeliling Ikhtisas bertarikh 22 Mei 1998.   Antara matlamat program Nilam ini ialah menjadikan murid banyak membaca, pandai memilih bahan berkualiti, bahan pelbagi genre dan bukan bahan berorientasikan peperiksaan sahaja.   Pihak sekolah pula perlu menjana idea kreatif dan inovatif  bagi menyemai tabiat membaca ini.

Ciri-ciri pelaksanaan:

~ Rekod Bacaan (buku rekod murid)
~ Borang Rekod (penilaian guru)
~ Pengiktirafan (ganjaran ikut tahap)

Pelaksanaan Program Nilam pula dibahagikan kepada dua tahap iaitu:
1.  Tahap Jauhari
     ~ membaca banyak buku dan direkodkan di dalam buku Nilam.
2.  Rakan Pembaca
     ~ sudah membaca 100 buah buku dalam Tahap Jauhari dan menjalankan aktiviti untuk menggalakkan
        orang lain membaca melalui aktiviti pembacaan seperti bercerita, membaca sinopsis atau berlakon
        berdasarkan cerita yang dibaca.

Di Sekolah Kebangsaan Mohd Khir Johari, murid-murid didedahkan dengan Program Literasi Maklumat:
1.  Penggunaan internet dalam pendidikan
2.  Penggunaan televisyen menerusi Kampus Astro.

Semoga semua usaha yang dilakukan akan meningkatkan lagi pencapaian murid-murid dalam pendidikan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan