Selasa, 28 Ogos 2012

*CRUYFF COURT PERTAMA DI ASIA TENGGARA*

Sekali lagi nama Sekolah Kebangsaan Mohd Khir Johari (SKMKJ) melakar sejarah dalam dunia pendidikan negara apabila terpilih sebagai satu-satunya sekolah untuk menerima padang bola sepak unik yang direka khas dan eksklusif serta bertaraf antarabangsa iaitu Cyruff Court hasil kerjasama  Institut Johan Cruyff (JCI) Malaysia dengan sebuah anak syarikat Iskandar Investment Berhad, Nusajaya.


Pemilihan SKMKJ tentunya bertepatan dengan kejayaan sekolah ini dalam bidang kokurikulum yang sering mencipta kejayaan di peringkat zon, daaerah dan negeri, sehinggalah ke peringkat MSSM.  Malah pencapaian cemerlang dalam bola sepak dan futsal sejak akhir-akhir ini sejajar dengan pembinaan gelanggang permainan yang memberi semangat dan inspirasi kepada warga sekolah serta masyarakat di Kampung Melayu.

GPK Kokurikulum bersama Pegawai PPD, Johor Bahru


Lawatan Pegawai-Pegawai PPD JB

Cyruff Court ini merupakan yang pertama di Asia Tenggara dan kedua di Asia selepas negara Jepun. Pengasas JCI yang juga merupakan lagenda bola sepak Belanda dan pengurus Sepanyol iaitu Johan Cruyff bakal hadir melawat Iskandar Malayisa pada 4 September ini.

Dengan pembukaan JCI Malaysia di Educity, Nusajaya kelak, ia melengkapkan usaha untuk meletakkan Nusajaya sebagai hab pendidikan terbaik dan cemerlang di rantau ini. JCI yang kini mempunyai empat institut, dua universiti dan enam kolej antaranya di Amerika Syarikat, Ecuador, Brazil dan Afrika Selatan telah wujud lebih 10 tahun lalu dan terkenal dengan Total Athlete Development Programme. 

Johan Cruyff
JCI Malaysia bakal menawarkan program pengajian dalam bidang pengurusan sukan dan pengurusan bola sepak antaranya Ijazah Sarjana Muda Pengurusan Bola Sepak dan Sarjana Pengurusan Sukan.  Beberapa buah akhbar hari ini menyiarkan berita tentang Cyruff Court di Malaysia, antaranya ialah akhbar Berita Harian dan Sinar Harian.

Akhbar Berita Harian Edisi Johor bertarikh 28 Ogos 2012 menulis:

Dalam pada itu, Syed Mohamed berkata, Cruyff juga bakal merasmikan gelanggang bola dan tempat permainan untuk murid sekolah dikenali sebagai Cruyff Court bersebelahan di Sekolah Rendah Kebangsaan Khir Johari di Kampung Majidee di sini.
*Ada dua maklumat yang kurang tepat. Maklumat yang lebih tepat adalah seperti berikut :

Dalam pada itu, Syed Mohamed berkata, Cruyff juga bakal merasmikan gelanggang bola dan tempat permainan untuk murid sekolah dikenali sebagai Cruyff Court bersebelahan di Sekolah Rendah Kebangsaan Mohd Khir Johari di Kampung Melayu Majidee di sini.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan